Nieuwe baan! - Reisverslag uit Montagny, Frankrijk van Anne Platenkamp - WaarBenJij.nu Nieuwe baan! - Reisverslag uit Montagny, Frankrijk van Anne Platenkamp - WaarBenJij.nu

Nieuwe baan!

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 Juni 2014 | Frankrijk, Montagny

Goed nieuws!! Ik heb het voor elkaar, vanaf zaterdag ga ik werken bij een restaurant in Cluny. Vanaf dag één hoop ik daar uiteindelijk te kunnen gaan werken en het is mij gelukt! Het werk in de wijngaarden is erg leuk, maar in de volle zon en met meer dan 30 graden echt niet te doen. Daarnaast is het werk daar niet voor altijd en zag het er naar uit dat het in de komende maand echt gaat stoppen. Tijd dus voor actie!

Maar om te beginnen bij het begin, de vorige keer was ik verhuist en nu woon ik alweer bijna een maand bij Martine, man wat gaat de tijd hier toch snel. Het is heel bizar te beseffen dat naast mijn leven hier, ook het leven in Nederland gewoon doorgaat. Natuurlijk heb ik hier ook mijn dieptepunten, maar over het algemeen blijf ik iedere dag het idee hebben dat ik een droom aan het leven ben. Iedere dag vrij voelt als een dag vakantie en ook als ik klaar met werken ben zit ik meteen in de relax modus. Het gaat allemaal gewoon net wat makkelijker hier, heb weinig zorgen over de dag van morgen. Soms schiet ik wat in de stress als ik me bedenk dat ik uiteindelijk weer naar Nederland ga en daar een nieuwe baan moet gaan vinden en een huis en mijn oude leven weer moet oppakken. Maar waarom zou ik daar nu al over nadenken als ik nog geen enkele reden zie om terug te komen. Stoppen met piekeren en lekker leven bij de dag en het moment.

Zo ben ik drie weken terug met mama naar Langres geweest en hebben we gekampeerd op een camping midden in de stad. Hele maffe plek met vrijwel alleen maar Nederlanders die op doorreis waren en dus na een nachtje weer vertrokken. Hoewel we elkaar natuurlijk twee weken daarvoor nog hadden gezien, was het toch lekker om elkaar weer te zien en te kunnen knuffelen. Nadat we allebei vanuit een andere richting aan waren gekomen meteen maar de stad in gegaan om een hapje te gaan eten. Mam had goede verhalen gehoord over “Le cheval blanc” en dus daar gaan kijken of er nog een plekje was. Het was inmiddels al half 2 geweest en wij waren trop tard om nog binnen te kunnen komen. Helaas!! Uiteindelijk een goede andere plek gevonden om te kunnen eten en lekker met een rosétje bij gekletst. Daarna rustig de tent opgezet en naar een ander plaatsje gegaan opzoek naar een mandje voor mama. Ze zijn daar blijkbaar nogal trots op hun mandenmakers kunsten en zo was er een plaatsje verderop met zowel een museum erover en twee winkels! Dit waren dan ook meteen de enige winkels die er zaten. Na een mandje voor de tuinoogst te hebben gescoord via supermarkt weer terug richting camping gegaan voor een wijntje en een soepje. Daarna nog een wandeling gemaakt over de stadsmuur en het meest misplaatste bankje gevonden van Frankrijk. De volgende dag na een rondje stad wezen lunchen bij een restaurant aan een meer in de buurt. Superlekker gegeten, maar daarna allebei helemaal uitgeteld klaar voor een tukje. Die avond was het Fête du Pêtard in Langres en dit betekende een spektakel op het sportveld in de buurt. Wat dit precies inhield hadden we van te voren nooit kunnen verwachten. Het bleek een vuurwerkshow te zijn, opgevoerd door kinderen in ruimtepakken op stelten met vuurwerkapparaten op hun rug. Supertof en heel grappig, dit was echt de verassing van het weekend!
De volgende dag de spullen weer ingepakt en allebei weer richting huis gegaan.

Die week erna met de hulp van Martine en Mathieu mijn CV in het Frans vertaald en deze vrijdag de 6e ingeleverd bij diverse restaurants in Cluny, waaronder Café du Nord. Op dat moment kreeg ik overal het antwoord dat ze niemand nodig hadden of dat de baas niet aanwezig was en keerde dus onverrichter zaken terug huiswaarts.
Die middag richting Lyon gereden om Steef van het vliegveld te halen. Nadat ze met een uur vertraging eindelijk in mijn auto zat, naar Cluny gegaan om daar een hapje te eten en te vieren dat ze eindelijk bij mij was! Aangezien Cafe du Nord echt mijn lievelingsplek in Cluny is daar natuurlijk gaan zitten en superlekker gegeten. Aan het eind van onze maaltijd kwam er een man bij ons aan tafel met de vraag of het zou kunnen dat ik die ochtend mijn CV had ingeleverd. Ja!! Hij had mij herkend van de foto en wilde graag mijn CV wat verder bespreken, meteen een afspraak gemaakt voor de woensdagavond erna.
Wat een top begin van een nog beter weekend met Steef. Na deze heerlijke maaltijd richting huis en de volgende dag lekker naar de markt geweest en boodschappen gedaan voor die avond. Daarna richting buxy gereden om te picknicken en te gaan wijnproeven bij de Cave de Buxy die toevallig die dag open huis had. Aangezien het ruim 30 graden was, waren we allebei om 16 uur helemaal gaar en zijn we thuis even gaan bijkomen. Daarna lekker gekookt voor Martine en Hans en na het eten redelijk op tijd ons bed gaan opzoeken.
Na een lekker ontbijtje de volgende dag, is Steef eerst onder handen genomen door Martine. Tijdens het zonnebrand insmeren was het haar in haar rug geschoten en kon ze niet meer bewegen. Gelukkig was dit een klein beetje verholpen na de duw en treksessie van Martine en lukte het haar om zich weer vooruit te bewegen zonder al te veel pijn. Wel besloten het een beetje rustig aan te doen en eerst gaan zwemmen. Daarna met een kleine detour richting Lyon gereden (ik dacht dat ik mijn portemonnee was vergeten) om daar nog een avond en dag te kunnen rondkijken. Wat is dit toch een prachtige stad, ik weet zeker dat dit niet mijn laatste bezoek was van mijn tijd hier. Het heeft iets weg van Parijs maar dan kleiner en gemoedelijker.
Die avond tijdens het eten een Amerikaanse ontmoet die in Geneve werkt en woont en even een weekendje er tussenuit was getrokken. Hele leuke meid die ik, als het even kan en ik nog een weekend vrij heb ergens, zeker ga opzoeken daar!!
Helaas was na een stadswandeling en lunch op maandag de tijd met Steef alweer voorbij en moest ik tot mijn grote spijt haar achterlaten op het vliegveld…

En toen was het na twee dagen werken woensdag en ging ik met klamme handjes richting meer eerste sollicitatiegesprek in het Frans. Dat ging me gelukkig redelijk goed af en zoals Nicolas, mijn nieuwe baas, zegt: Dat Frans leer je snel genoeg als je hier eenmaal een tijdje werkt! Afgelopen zondag proefgedraaid en dat ging heel goed! Tot en met september heb ik dus weer werk en daarna kijken we weer verder wat er mogelijk is en hoe het gaat. Zaterdag heb ik meteen mijn vuurdoop met de drukste dag in Cluny aangezien het dan Fête du la Musique is hier. Schijnen records qua omzet gebroken te gaan worden dus ik hou mijn hart vast.

Nu weer een nieuw doel gesteld voor mijzelf en dat is het vinden van een kamer in Cluny. Hoe zeer ik de gastvrijheid van Martine en Hans ook waardeer, ik merk echt dat ik weer een plek voor mijzelf nodig heb. Maar goed, alles op zijn tijd, morgen eerst mijn laatste werkdag in de wijn doorkomen. De crémant staat al koud voor de vrijdagmiddagborrel!

Lieve leuke mensen daar, heel veel plezier met alle voetbal feestjes die uiteraard nog komen gaan en hopelijk gaat daar ook alles goed.

Veel liefs et des bisous vanuit Frankrijk.

  • 21 Juni 2014 - 16:02

    Hans:

    Hoi Anne, je schrijft het zelf: " Maar waarom zou ik daar nu al over nadenken als ik nog geen enkele reden zie om terug te komen. Stoppen met piekeren en lekker leven bij de dag en het moment."
    Wát een lekker verslag van een leuke meid. Ik vind het zo tof dat je dan weer een nieuw doel stelt; kamer vinden!. Zo te lezen heb je het goed daar en het begint al helemaal te kriebelen om ook die kant op te komen. Nog even wachten. Hoe bevalt inmiddels het werk?
    Hier is het nu even de drukke werk tijd in het jaar, maar nog een paar weekjes en dan, hoera, vakantie.
    Vanavond gaan we even kijken naar Sophie die speelt in het openluchtmuseum en morgen naar een huiskamerconcert van de broer van Jasmijn in Utrecht bij Wout en Jasmijn. Dus weer voldoende muziek.
    Ik heb laatst nog een minicursusje gedaan ; creatief schrijven, een voorbeeld van het resultaat

    Donker is de nacht in het windstille bos.
    Geen ritseltje geen kraakje, zelfs de uil blijft stil
    Het bos houdt zijn adem in
    Bij het flakkerend schijnsel van een vuur
    Zit de tovenaar gebogen over zijn kookpot
    Roert met een stok in het brouwsel
    Terwijl hij onverstaanbare klanken mompelt
    Dit is de nacht waarin het gaat gebeuren
    Zijn verlossing is nabij
    Eindelijk kan hij zijn soepjurk omruilen
    Voor een nachtzwart tovenaarskleed
    dikke knuf pappa


  • 24 Juni 2014 - 22:17

    Marieke:

    Ha lieve Anne, wat een geweldig verhaal weer. Ik heb ervan genoten. Ben heel benieuwd hoe je eerste werkdagen in het restaurant zijn bevallen en hoe je t doet met de taal. Idd, dat zal je snel genoeg leren en een vakvrouw in het restaurant ben je al! Ja hier de laatste drukke weken voor de vakantie en...vreemd genoeg zijn het dit jaar voor mij zeer rustige weken. Ik heb dit jaar gewoon iets heeel goed aangepakt :-) Volgende week moet ik wel met collega's en leerlingen ons beeldend lokaal verhuizen naar de 2e etage. Maar ja, dat is alleen met een karretje heen en weer rijden en spullen in- en uitpakken. Ik heb veel zin om jou daar in Frankrijk te ontmoeten.
    Nu ga ik slapen. Ik denk aan je en wens je zon, vriendschap, vrijheid, fijn werk enne...een leuke kamer. Die ga je zeker vinden!
    Liefs, Marieke.

  • 25 Juni 2014 - 22:35

    Nienke:

    Anne! Stoer mens ben je, hoppa gewoon even een sollicitatie gesprek in het Frans :) Gefeilciteerd, kei goed! En hoe heb je de zaterdag overleefd? X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 27 Juli 2006
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 9927

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 30 November 2014

Vive la France!

03 Augustus 2006 - 30 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: