Vrolijk Pasen!(of toch Pucen?) - Reisverslag uit Montagny, Frankrijk van Anne Platenkamp - WaarBenJij.nu Vrolijk Pasen!(of toch Pucen?) - Reisverslag uit Montagny, Frankrijk van Anne Platenkamp - WaarBenJij.nu

Vrolijk Pasen!(of toch Pucen?)

Blijf op de hoogte en volg Anne

24 April 2014 | Frankrijk, Montagny

Na in het begin keurig iedere dag mijn dagboekje te hebben bijgehouden is dat de afgelopen dagen niet meer gelukt. De tijd gaat hier zo ontzettend snel! Ik vind het een bizar idee dat ik alweer ruim twee weken weg ben. Deze week is er niet zoveel gebeurd als de eerste week, gelukkig.. Ik begin hier te wennen en het ritme van de dag bevalt mij goed. Natuurlijk heb ik hier niet stil gezeten, dat zou voor mij onmogelijk zijn…

Goed ik ga proberen de afgelopen week zo goed mogelijk te vertellen.
Vorige week dinsdag natuurlijk mijn laatste verslag geschreven en woensdag en donderdag “gewoon” gewerkt hier in huis. Wassen, schoonmaken, glazenwassen etc. Vrijdagochtend vroeg ben ik vertrokken richting Sully, in de buurt van Autun, waar de ouders van Yvette een super schattig huisje hebben. Van te voren opgezocht hoe ik er moest komen over alle kleine Franse weggetjes. Helaas regende het de hele weg, ik denk dat het een prachtige route is om nog eens met mooi weer te doen. Uiteindelijk was ik om half 10 daar en ben ik samen met Yvette en haar vader richting te markt in Autun gegaan. Superleuk en overdekt, veel Franser wordt het niet! Na de markt, een kopje koffie en een bezoekje aan de NOZ(een soort Eurowinkel) weer richting Sully gegaan. Daar geluncht, boekje gelezen, begonnen aan een onmogelijke puzzel van 1000 stukjes, “gejeudubouled”, heerlijk gedineerd en spelletjes gedaan. Echt een super fijne dag! Hoewel je dan pas 1,5 week weg bent ik het toch al heerlijk weer even iets vertrouwds te hebben om op terug te vallen. Helaas was dit zaterdag alweer voorbij. Yv en haar vader kregen bezoek in de middag en ik moest nog langs de wijnboer om de wijnvoorraad hier weer aan te vullen voor Pasen. Zaterdag dus weer thuis en lekker niets meer gedaan de rest van de dag. Boekje gelezen en voor de openhaard gezeten met thee. (Het was nog steeds rotweer en dus koud)

En toen was het Pasen, ofwel Pâques en dan hoor je eieren te eten. Niet één, want dat is geen ei, niet twee, want dat is maar een halve, maar 20, want dan is het pas Pasen. We waren met zijn vijven en je begrijpt die 20 eieren kwamen niet op. Wel in de dagen erna, dus voorlopig heb ik weer voldoende eieren op. Eerste en tweede paasdag zijn we wezen, verassing… pucen! Ik vind het echt heerlijk om hier die marktjes over te wandelen, opzoek naar die ene schat tussen alle zooi van anderen. Deze twee dagen weer een goede buit gescoord. Een (nieuwe) Hilfiger broek voor €8, een shirtje voor €1 en nieuwe leren schoentjes voor €3! Verder van Joep nog de eerste twee Harry Potter boeken in het Frans gekregen om hier ook in het Frans te kunnen gaan lezen.

Tweede paasdag arriveerde hier ook één van de zoons van Mattie, Roland, waarmee we lekker hebben gebarbecued en die de volgende dag mee is gaan klussen in Sigy sous le Chatel. Een klein dorpje verderop waar Joep en Mattie allebei een klein huisje hebben gekocht. Ik ben de ochtend nog aan het poetsen geweest hier in huis, maar de middag ook mee gegaan naar Sigy. Wat een puin ligt daar zeg!! Hier zijn we nog wel een zomer zoet mee! We hebben het nu maar even bij twee dagen ruimen gehouden en dan merk ik vandaag al in de spiertjes.. Oef! Vandaag dus maar even rustig aan en niet teveel sjouwen.

Leuk nieuws trouwens: maandag ga ik starten op de wijngaarden! Ik kan met Martine meewerken vier dagen per week, één dag moet ik mijzelf zien te redden tussen de Fransen! Spannend. Ik heb nog geen idee hoe ik deze 35 uur ga combineren met het werk bij Joep, maar dit zal allemaal wel los lopen. Eerst maar eens kijken of het echt zo zwaar is als iedereen mij hier verteld.

En dan is het toch ineens weer een heel verhaal en lijkt het er toch op dat ik hier weer veel heb gedaan… Wie weet wat de komende tijd weer gaat brengen.. Heel veel plezier daar in ieder geval met de koningsnachten/dagen en tot over een tijdje!

  • 24 April 2014 - 16:42

    Hans:

    Super verhaal Anne, hartstikke leuk om te lezen, knuf

  • 24 April 2014 - 17:05

    Marieke:

    Wat een heerlijk Frans verhaal weer Anne!
    Ik heb ervan genoten. Succes in de wijngaard, gaat je vast en zeker lukken.
    Liefs, Marieke.
    Wij gaan zaterdag kamperen, het weer hier is wel wat wisselvallig. Hoop op een Frans-achtig zonnetje.

  • 24 April 2014 - 17:10

    Vera:

    Wat geweldig Anne wat je allemaal al hebt beleefd!!! Leuk op de wijngaarden werken. Succes en veel plezier! X Vera

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 27 Juli 2006
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 9929

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 30 November 2014

Vive la France!

03 Augustus 2006 - 30 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: